Sosyal medya son dönemin en popüler konularından biri. Bu popülerliğin markalar da farkında. Her geçen gün sosyal medyaya ayırdıkları bütçeler artıyor. Amaçları müşterileriyle daha sağlıklı bir iletişim kurmak, markalarını tanıtmak ve iyi sonuçlar elde etmek. Bunu iyi yapabilen markalar olduğu kadar, başarısız girişimlerde bulunan markalar da var.
Sosyal medyada başarılı olmak için bu alanın özelliklerini iyi bilmeli, sık yapılan hatalardan uzak durmalısınız. Peki bunlar neler? Önce markaların sosyal medyada sıklıkla yaptıkları hatalar ile başlayalım:Takipçi sayısı tuzağı: Markaların sosyal medyada yaptıkları en büyük hatadır. Marka yöneticileri bir yarış içine girmiş durumdalar. Amaç en kısa sürede, en çok takipçi sayısına ulaşmak. Çok takipçiye ulaşmanın marka için avantaj olacağını ve çok kişiye ulaşırlarsa daha etkili olacaklarını düşünüyorlar.
İletişimi tek yönlü yapmak: Bazı markalar, geleneksel medyadan kalma alışkanlıklarını sosyal medyaya da taşımaya çalışıyorlar.
Sürekli olarak tüketiciye kendilerini anlatmaya çalışıp, dinlemek yerine konuşmayı tercih ediyorlar. Markalarının gücünden, hizmetlerinden, yaptıklarından bahsediyorlar. Bu durum bazı markaların, yeni dönemi anlamadıklarını gösteriyor.
Şeffaf olmamak: İletişimde yeni dönemin en önemli sözcüklerinden biri, şeffaflık. Çünkü artık insanlar bilgiye çok hızlı ulaşabiliyorlar. Hiçbir şeyi saklayamıyorsunuz, saklamaya çalıştığınızda tüketiciler bunu kolaylıkla anlayabiliyorlar. Bu durum da markalara zarar veriyor. Çünkü insanlar şeffaf olmadığınızı görürlerse, size karşı duydukları güveni kaybediyorlar.
Markayı olduğundan farklı konumlandırmak: Sosyal medya markalar için yeni bir alan olsa da, aslında farklı davranmamaları gereken bir yer. Çünkü tüketiciler markaları sadece sosyal medyada değil, her yerde takip ediyorlar. Markanızı burada konumlandırırken, farklı bir yapıya bürünmeye çalışırsanız, tüketiciyle aranıza set çekmiş olursunuz. Ve tüketiciler zamanla markadan uzaklaşırlar.
Sosyal medyayı Facebook’tan ibaret zannetmek: Markaların sosyal medya yatırımlarını ve çalışmalarını incelediğimizde Facebook’un bariz şekilde önde olduğunu görüyoruz. Bunun nedeni, Facebook’a yatırım yapmanın hem marka yöneticileri hem de ajanslar için daha kolay olması. Ama iş böyle olunca ciddi bir risk de alınmış olunuyor. Marka, Facebook’a bağımlı hale geliyor. Böylece tüm yumurtaları aynı sepete koymuş oluyorsunuz. Facebook konusunda yaşanacak bir sıkıntı markanın yatırımlarını ciddi anlamda etkiler hale geliyor.
Genel hatlarıyla yapılan hatalar üzerinde durduk. Peki markalar sosyal medyayı etkin kullanmak için neler yapmalı? Şimdi buna bakalım MARKALAR SOSYAL MEDYAYI ETKİN KULLANMAK İÇİN NELER YAPMALI?
1-sayfanıza sürekli güncel bilgiler girmek, yani sayfanızı tazelemek sitenizin trafiğini arttırır. Bir örnek verecek olursak, Papa John’s Pizza kendi sayfasında March Madness basketbol finallerini paylaştı. Takipçilerinden, hangi takımın kazanacağına dair tahmin istedi ve saatte 50 yorum aldılar.
Doğru hedef kitleye ulaşmak: Takipçi sayınızın çok olması, başarılı olduğunuzu göstermez. Önemli olan sizi takip eden insanların niteliğidir. Takipçilerinizin yüzde kaçı gerçekten sizle ve göndermiş olduğunuz içeriklerle ilgileniyor? Burada, etkileşimin önemi ortaya çıkıyor. Çok sayıda ilgisiz insan yerine, daha az sayıda ama ilgi gösteren insana sahip olursanız elde edeceğiniz verim artacaktır.
Sosyal medyada amaç, markanız için ihtiyaç duyduğunuz müşteriler ve potansiyel müşterilere ulaşmaktır. Hedef kitlenizde yer almayan her takipçi, sizin için yüktür. Yaptığınız çalışmalar onların ilgisini çekmeyecektir. Bu yüzden doğru hedef kitleye odaklanılmalıdır. Herkese ulaşma çabası, çoğu zaman başarısızlığın en kestirme yoludur.
Takipçi değil, destekçiler oluşturmak: Markalar kendilerini destekleyen ve markalarına inanan insanlar sayesinde güçlenirler. Bu yüzden takipçileri, destekçilere dönüştürmek gerekiyor. Bunu yapabilmek için, onlarla ilgilenmeli, görüşlerini dikkate almalısınız. Takipçilerinize ilgi gösterir, şikayetlerini dikkate alırsanız onlar da markanızı benimsemeye başlarlar. Belirli bir aşamadan sonra ise, sizi desteklemeye devam ederler. Başka insanlar sizi eleştirdiklerinde, sizden önce destekçileriniz cevap verirler. Bu durum özellikle kriz dönemlerinde çok işe yarar. Kriz dönemlerinde insanlar sizi eleştirdiklerinde marka olarak cevap verdiğinizde, eleştiriler kesilmeyebilir. Ama marka yerine, takipçiler markayı savunursa eleştiriler hızla kesilecektir.
Açık iletişim: İnsanların iletişim konusunda en sevdikleri şey, açık olmak. Markalar kendilerini ne kadar açık ve net ifade ederlerse o derece kabul görüyorlar. Tüketicisine samimiyetle yaklaşan markalar, onlar tarafından benimseniyorlar ve iletişimleri güçlenmiş oluyor.
Birlikte geliştirmek: Sosyal medyayı etkin kullanan markalar, tüketicisiyle birlikte gelişen markalardır. İnsanlar sosyal medyada, konuşmak, yorum yapmak istiyorlar. Eğer onlara bu imkanı sağlarsanız, iletişiminiz çok daha kuvvetli olacaktır. Ürün ve hizmetlerinizi takipçilerinizle birlikte geliştirmek size gereksiz araştırma maliyetlerinden kurtarıp, daha az hata yapmanızı sağlayacaktır.
İnsanları dinler, geri bildirimleri alır ve buna uygun çalışmalar yaparsanız markanız ciddi anlamda verim elde eder.Sosyal medya pazarınızdaki insanları dinlemek ve onlarla konuşmak için harika bir imkan sunar. İşin içerisine stratejik bir plan ile girmekten daha önemli ne olabilir ki .
MARKALARIN SOSYAL MEDYADA SIKLIKLA YAPTIKLARI HATALAR:
Amaçsız ilerlemek: Birçok firma bir rüzgara kapılmış durumda, nereye gittiklerini bilmeden hızla yol alıyorlar. Çünkü önlerinde yol haritası, yapılacaklar listesi ve doğru bir plan yok. Böyle olunca da markalar amaçsızca ilerliyorlar. Bu da hem yaptıkları kampanyalara hem de müşterileri ile olan iletişimlerine yansıyor.
1- Takipçilerinize bazı sorular sorun. Gerçekten ilham vermek istiyorsanız bazı detayların altını çizmelisiniz. Gıda sektöründe olduğunuzu varsayalım ve bir soru örneği olarak “Favori yemeğiniz nedir?” diyelim. Bazı takipçileriniz bu soruya cevap vermeyebilir. Benzer bir soruyu cevap seçenekleriyle birlikte, ilginç bir de imaj ekleyerek sorduğunuzda bolca yanıt alacağınızdan emin olun.
Restoran bulmaya yarayan bir uygulama olan Zomato’nun oldukça esprili bir dille yazılmış sosyal medya içerikleri yayınlanıyor. Bu sorular, tamamıyla takipçilerini tanımak için tasarlanmış sorular oluyor.
Hedef kitlenizin cevap vermek isteyeceği soruları seçmenizde fayda var. Fotoğrafların ve küçük mizah karikatürleri mucizeler yaratabileceğini unutmayın.
2-Kullanıcı kaynaklı içerik, takipçilerinizin hakkınızda olumlu konuşmalar yapmasına sebep olacak en iyi yöntemlerden biri. Eğer dikkatli bir şekilde taslak plan oluşturursanız her şey sizin lehinizde gerçekleşir. Ancak, GE, Belkin, Target, Warby Parker, Pepsi ve Starbucks gibi markaların birinden fikir alabilir, yaratıcı fikirlerinden ilham alabilirsiniz.
Starbucks’ın #WhiteCupContest kullanıcı kaynaklı içerik yöntemine verilebilecek harika bir örnek. Kahve devi, beyaz konik kupanın üzerine çizilen tasarımlar sayesinde müşterilerinden doğru işareti aldı. İlk#WhiteCupContest’nı onlar başlattı ve müşteriler, üzerine tasarım yaptıkları beyaz kupaları, sosyal medyada paylaşmaya devam ediyor.
3-Sosyal medya yarışmalarının popülaritesi günden güne artıyor. Bu sebeple, markanızı bir adım öne çıkaracak farklılıklar yaratmak ve sosyal medyada etkileşim arttırmak için uygun bir yöntem.İlginç ve ilgi çekici görünmese de Turbo-Tax, bilinen en iyi vergi dosyalama yazılımı. Vergi dönemlerine biraz eğlence katmak için bu yıl kendi ürününü de tanıtacak bir Instagram yarışması başlattı. Kazananın 500$ kazandığı bu yarışmaya 730′dan fazla resmi başvuru yapıldı.4-Herhangi bir yarışma düzenlemekle yetinmeyin. Sosyal medya üzerinden yapılan paylaşımları ve insanların birbirinden etkilenerek paylaştıkları içerikleri değerlendirerek markanızın takipçilerini günden güne arttırabilecek bir sistem kurabilirsiniz.İlgili içeriği oluştururken, insanların halihazırda konuştuğu güncel olayları gözden kaçırmayın. Size büyük ölçüde takipçi kazandıracağını unutmayın.5-İnsanları içeriğinize etiketleyerek takipçilerinizden alacağınız etkileşimi arttırabilirsiniz. Öncelikle, ne zaman birinin içeriğini paylaşsanız, etiketlemeyi ilk paylaşımcının yaptığını unutmayın. Bu, özgün içerik yaratıcılarının dikkatini üzerinize çekmek için en kolay yöntemdir. En çok sevilen senaryo da bir içerik paylaşıldığı zaman teşekkür amaçlı yorum yazılmasıdır.Bir başka yöntem ise makale yazmaktır. Bir konu seçin ve bu konuya referans olabilecek yazarları etiketleyip sosyal medyada paylaşmaya başlayın. Örneğin, Andrea Beltrami, kendi blogunda sosyal medya pazarlamayla ilgili bir görsel oluşturdu. Yazı canlı bir şekilde paylaşılmaya başladığı ilk anda, etiketlenen tüm yazarlar ve markalar haberdar oldu. Andrea ayrıca, G+ hesabında bu paylaşımı büyüttü. Bu bağlantı, onlarca kişi tarafından paylaşıldı ve bir popülerlik kazandı.Genelde insanlar bu bağlantılara teşekkür etme konusunda bol gönüllü davranıyor. Unutmayın, ne kadar fazla fazla kullanıcı etiketlerseniz alacağınız yorumlar o kadar artar. Sayfanıza olan ilgi, dakikalar içerisinde büyük tıklanma sayılarına ulaşır. Etiketlenen kullanıcılar zamanla ürününüzden veya markanızdan gelecek paylaşımlarla daha fazla ilgilenir. Strateji belirlemek: Sosyal medyada strateji oluştururken önemli olan nokta, markanın burada bulunma amacıdır. Markanın amacı ne ve nasıl bir geri dönüş bekliyor? Bu iki sorunun cevabına göre, markanın yapısına uygun bir strateji belirlenmelidir. Strateji belirlenirken, markanın genel yapısının dışına çıkılmamalıdır. Sosyal medya farklı bir alan ama bu markanızın olduğundan farklı davranmasını gerektirmez. Markanın yapısı ve özellikleri iyi tahlil edilip, bu alana uygun şekilde konumlandırılmalıdır. Uzman insanlarla çalışmak: Sosyal medya yönetimi markaların dikkat etmeleri gereken önemli bir konu. Sosyal medya yönetimini bu alanda uzman ve tecrübeli insanlara yaptırmak gerekiyor. İyi bir sosyal medya uzmanının sahip olması gereken özellikler var. Bunlar, baskı altında sakin kalabilmek, hızlı düşünüp pratik cevap verebilmek, çok yönlü bakabilmek, insan ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olmak. Bu özelliklere sahip, aynı zamanda markanın havasını teneffüs edebilen, markayı benimsemiş insanlarla çalışmak çok daha fazla verim sağlayacaktır.
0 Yorumlar
reklam iletişim için eposta : uguragirgol@gmail.com