Sosyal medya son dönemin en popüler konularından biri. Bu popülerliğin markalar da farkında. Her geçen gün sosyal medyaya ayırdıkları bütçeler artıyor. Amaçları müşterileriyle daha sağlıklı bir iletişim kurmak, markalarını tanıtmak ve iyi sonuçlar elde etmek. Bunu iyi yapabilen markalar olduğu kadar, başarısız girişimlerde bulunan markalar da var.
Sosyal medyada başarılı olmak için bu alanın özelliklerini iyi bilmeli, sık yapılan hatalardan uzak durmalısınız. Peki bunlar neler? Önce markaların sosyal medyada sıklıkla yaptıkları hatalar ile başlayalım:
MARKALARIN SOSYAL MEDYADA SIKLIKLA YAPTIKLARI HATALAR:
Amaçsız ilerlemek: Birçok firma bir rüzgara kapılmış durumda, nereye gittiklerini bilmeden hızla yol alıyorlar. Çünkü önlerinde yol haritası, yapılacaklar listesi ve doğru bir plan yok. Böyle olunca da markalar amaçsızca ilerliyorlar. Bu da hem yaptıkları kampanyalara hem de müşterileri ile olan iletişimlerine yansıyor.
Takipçi sayısı tuzağı: Markaların sosyal medyada yaptıkları en büyük hatadır. Marka yöneticileri bir yarış içine girmiş durumdalar. Amaç en kısa sürede, en çok takipçi sayısına ulaşmak. Çok takipçiye ulaşmanın marka için avantaj olacağını ve çok kişiye ulaşırlarsa daha etkili olacaklarını düşünüyorlar.
İletişimi tek yönlü yapmak: Bazı markalar, geleneksel medyadan kalma alışkanlıklarını sosyal medyaya da taşımaya çalışıyorlar.
Sürekli olarak tüketiciye kendilerini anlatmaya çalışıp, dinlemek yerine konuşmayı tercih ediyorlar. Markalarının gücünden, hizmetlerinden, yaptıklarından bahsediyorlar. Bu durum bazı markaların, yeni dönemi anlamadıklarını gösteriyor.
Şeffaf olmamak: İletişimde yeni dönemin en önemli sözcüklerinden biri, şeffaflık. Çünkü artık insanlar bilgiye çok hızlı ulaşabiliyorlar. Hiçbir şeyi saklayamıyorsunuz, saklamaya çalıştığınızda tüketiciler bunu kolaylıkla anlayabiliyorlar. Bu durum da markalara zarar veriyor. Çünkü insanlar şeffaf olmadığınızı görürlerse, size karşı duydukları güveni kaybediyorlar.
Markayı olduğundan farklı konumlandırmak: Sosyal medya markalar için yeni bir alan olsa da, aslında farklı davranmamaları gereken bir yer. Çünkü tüketiciler markaları sadece sosyal medyada değil, her yerde takip ediyorlar. Markanızı burada konumlandırırken, farklı bir yapıya bürünmeye çalışırsanız, tüketiciyle aranıza set çekmiş olursunuz. Ve tüketiciler zamanla markadan uzaklaşırlar.
Sosyal medyayı Facebook’tan ibaret zannetmek: Markaların sosyal medya yatırımlarını ve çalışmalarını incelediğimizde Facebook’un bariz şekilde önde olduğunu görüyoruz. Bunun nedeni, Facebook’a yatırım yapmanın hem marka yöneticileri hem de ajanslar için daha kolay olması. Ama iş böyle olunca ciddi bir risk de alınmış olunuyor. Marka, Facebook’a bağımlı hale geliyor. Böylece tüm yumurtaları aynı sepete koymuş oluyorsunuz. Facebook konusunda yaşanacak bir sıkıntı markanın yatırımlarını ciddi anlamda etkiler hale geliyor.
Genel hatlarıyla yapılan hatalar üzerinde durduk. Peki markalar sosyal medyayı etkin kullanmak için neler yapmalı? Şimdi buna bakalım…
Takipçi sayısı tuzağı: Markaların sosyal medyada yaptıkları en büyük hatadır. Marka yöneticileri bir yarış içine girmiş durumdalar. Amaç en kısa sürede, en çok takipçi sayısına ulaşmak. Çok takipçiye ulaşmanın marka için avantaj olacağını ve çok kişiye ulaşırlarsa daha etkili olacaklarını düşünüyorlar.
İletişimi tek yönlü yapmak: Bazı markalar, geleneksel medyadan kalma alışkanlıklarını sosyal medyaya da taşımaya çalışıyorlar.
Sürekli olarak tüketiciye kendilerini anlatmaya çalışıp, dinlemek yerine konuşmayı tercih ediyorlar. Markalarının gücünden, hizmetlerinden, yaptıklarından bahsediyorlar. Bu durum bazı markaların, yeni dönemi anlamadıklarını gösteriyor.
Şeffaf olmamak: İletişimde yeni dönemin en önemli sözcüklerinden biri, şeffaflık. Çünkü artık insanlar bilgiye çok hızlı ulaşabiliyorlar. Hiçbir şeyi saklayamıyorsunuz, saklamaya çalıştığınızda tüketiciler bunu kolaylıkla anlayabiliyorlar. Bu durum da markalara zarar veriyor. Çünkü insanlar şeffaf olmadığınızı görürlerse, size karşı duydukları güveni kaybediyorlar.
Markayı olduğundan farklı konumlandırmak: Sosyal medya markalar için yeni bir alan olsa da, aslında farklı davranmamaları gereken bir yer. Çünkü tüketiciler markaları sadece sosyal medyada değil, her yerde takip ediyorlar. Markanızı burada konumlandırırken, farklı bir yapıya bürünmeye çalışırsanız, tüketiciyle aranıza set çekmiş olursunuz. Ve tüketiciler zamanla markadan uzaklaşırlar.
Sosyal medyayı Facebook’tan ibaret zannetmek: Markaların sosyal medya yatırımlarını ve çalışmalarını incelediğimizde Facebook’un bariz şekilde önde olduğunu görüyoruz. Bunun nedeni, Facebook’a yatırım yapmanın hem marka yöneticileri hem de ajanslar için daha kolay olması. Ama iş böyle olunca ciddi bir risk de alınmış olunuyor. Marka, Facebook’a bağımlı hale geliyor. Böylece tüm yumurtaları aynı sepete koymuş oluyorsunuz. Facebook konusunda yaşanacak bir sıkıntı markanın yatırımlarını ciddi anlamda etkiler hale geliyor.
Genel hatlarıyla yapılan hatalar üzerinde durduk. Peki markalar sosyal medyayı etkin kullanmak için neler yapmalı? Şimdi buna bakalım…
MARKALAR SOSYAL MEDYAYI ETKİN KULLANMAK İÇİN NELER YAPMALI?
Strateji belirlemek: Sosyal medyada strateji oluştururken önemli olan nokta, markanın burada bulunma amacıdır. Markanın amacı ne ve nasıl bir geri dönüş bekliyor? Bu iki sorunun cevabına göre, markanın yapısına uygun bir strateji belirlenmelidir. Strateji belirlenirken, markanın genel yapısının dışına çıkılmamalıdır. Sosyal medya farklı bir alan ama bu markanızın olduğundan farklı davranmasını gerektirmez. Markanın yapısı ve özellikleri iyi tahlil edilip, bu alana uygun şekilde konumlandırılmalıdır.
Uzman insanlarla çalışmak: Sosyal medya yönetimi markaların dikkat etmeleri gereken önemli bir konu. Sosyal medya yönetimini bu alanda uzman ve tecrübeli insanlara yaptırmak gerekiyor. İyi bir sosyal medya uzmanının sahip olması gereken özellikler var. Bunlar, baskı altında sakin kalabilmek, hızlı düşünüp pratik cevap verebilmek, çok yönlü bakabilmek, insan ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olmak. Bu özelliklere sahip, aynı zamanda markanın havasını teneffüs edebilen, markayı benimsemiş insanlarla çalışmak çok daha fazla verim sağlayacaktır.
Doğru hedef kitleye ulaşmak: Takipçi sayınızın çok olması, başarılı olduğunuzu göstermez. Önemli olan sizi takip eden insanların niteliğidir. Takipçilerinizin yüzde kaçı gerçekten sizle ve göndermiş olduğunuz içeriklerle ilgileniyor? Burada, etkileşimin önemi ortaya çıkıyor. Çok sayıda ilgisiz insan yerine, daha az sayıda ama ilgi gösteren insana sahip olursanız elde edeceğiniz verim artacaktır.
Sosyal medyada amaç, markanız için ihtiyaç duyduğunuz müşteriler ve potansiyel müşterilere ulaşmaktır. Hedef kitlenizde yer almayan her takipçi, sizin için yüktür. Yaptığınız çalışmalar onların ilgisini çekmeyecektir. Bu yüzden doğru hedef kitleye odaklanılmalıdır. Herkese ulaşma çabası, çoğu zaman başarısızlığın en kestirme yoludur.
Takipçi değil, destekçiler oluşturmak: Markalar kendilerini destekleyen ve markalarına inanan insanlar sayesinde güçlenirler. Bu yüzden takipçileri, destekçilere dönüştürmek gerekiyor. Bunu yapabilmek için, onlarla ilgilenmeli, görüşlerini dikkate almalısınız. Takipçilerinize ilgi gösterir, şikayetlerini dikkate alırsanız onlar da markanızı benimsemeye başlarlar. Belirli bir aşamadan sonra ise, sizi desteklemeye devam ederler. Başka insanlar sizi eleştirdiklerinde, sizden önce destekçileriniz cevap verirler. Bu durum özellikle kriz dönemlerinde çok işe yarar. Kriz dönemlerinde insanlar sizi eleştirdiklerinde marka olarak cevap verdiğinizde, eleştiriler kesilmeyebilir. Ama marka yerine, takipçiler markayı savunursa eleştiriler hızla kesilecektir.
Açık iletişim: İnsanların iletişim konusunda en sevdikleri şey, açık olmak. Markalar kendilerini ne kadar açık ve net ifade ederlerse o derece kabul görüyorlar. Tüketicisine samimiyetle yaklaşan markalar, onlar tarafından benimseniyorlar ve iletişimleri güçlenmiş oluyor.
Birlikte geliştirmek: Sosyal medyayı etkin kullanan markalar, tüketicisiyle birlikte gelişen markalardır. İnsanlar sosyal medyada, konuşmak, yorum yapmak istiyorlar. Eğer onlara bu imkanı sağlarsanız, iletişiminiz çok daha kuvvetli olacaktır. Ürün ve hizmetlerinizi takipçilerinizle birlikte geliştirmek size gereksiz araştırma maliyetlerinden kurtarıp, daha az hata yapmanızı sağlayacaktır.
İnsanları dinler, geri bildirimleri alır ve buna uygun çalışmalar yaparsanız markanız ciddi anlamda verim elde eder.
Uzman insanlarla çalışmak: Sosyal medya yönetimi markaların dikkat etmeleri gereken önemli bir konu. Sosyal medya yönetimini bu alanda uzman ve tecrübeli insanlara yaptırmak gerekiyor. İyi bir sosyal medya uzmanının sahip olması gereken özellikler var. Bunlar, baskı altında sakin kalabilmek, hızlı düşünüp pratik cevap verebilmek, çok yönlü bakabilmek, insan ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olmak. Bu özelliklere sahip, aynı zamanda markanın havasını teneffüs edebilen, markayı benimsemiş insanlarla çalışmak çok daha fazla verim sağlayacaktır.
Doğru hedef kitleye ulaşmak: Takipçi sayınızın çok olması, başarılı olduğunuzu göstermez. Önemli olan sizi takip eden insanların niteliğidir. Takipçilerinizin yüzde kaçı gerçekten sizle ve göndermiş olduğunuz içeriklerle ilgileniyor? Burada, etkileşimin önemi ortaya çıkıyor. Çok sayıda ilgisiz insan yerine, daha az sayıda ama ilgi gösteren insana sahip olursanız elde edeceğiniz verim artacaktır.
Sosyal medyada amaç, markanız için ihtiyaç duyduğunuz müşteriler ve potansiyel müşterilere ulaşmaktır. Hedef kitlenizde yer almayan her takipçi, sizin için yüktür. Yaptığınız çalışmalar onların ilgisini çekmeyecektir. Bu yüzden doğru hedef kitleye odaklanılmalıdır. Herkese ulaşma çabası, çoğu zaman başarısızlığın en kestirme yoludur.
Takipçi değil, destekçiler oluşturmak: Markalar kendilerini destekleyen ve markalarına inanan insanlar sayesinde güçlenirler. Bu yüzden takipçileri, destekçilere dönüştürmek gerekiyor. Bunu yapabilmek için, onlarla ilgilenmeli, görüşlerini dikkate almalısınız. Takipçilerinize ilgi gösterir, şikayetlerini dikkate alırsanız onlar da markanızı benimsemeye başlarlar. Belirli bir aşamadan sonra ise, sizi desteklemeye devam ederler. Başka insanlar sizi eleştirdiklerinde, sizden önce destekçileriniz cevap verirler. Bu durum özellikle kriz dönemlerinde çok işe yarar. Kriz dönemlerinde insanlar sizi eleştirdiklerinde marka olarak cevap verdiğinizde, eleştiriler kesilmeyebilir. Ama marka yerine, takipçiler markayı savunursa eleştiriler hızla kesilecektir.
Açık iletişim: İnsanların iletişim konusunda en sevdikleri şey, açık olmak. Markalar kendilerini ne kadar açık ve net ifade ederlerse o derece kabul görüyorlar. Tüketicisine samimiyetle yaklaşan markalar, onlar tarafından benimseniyorlar ve iletişimleri güçlenmiş oluyor.
Birlikte geliştirmek: Sosyal medyayı etkin kullanan markalar, tüketicisiyle birlikte gelişen markalardır. İnsanlar sosyal medyada, konuşmak, yorum yapmak istiyorlar. Eğer onlara bu imkanı sağlarsanız, iletişiminiz çok daha kuvvetli olacaktır. Ürün ve hizmetlerinizi takipçilerinizle birlikte geliştirmek size gereksiz araştırma maliyetlerinden kurtarıp, daha az hata yapmanızı sağlayacaktır.
İnsanları dinler, geri bildirimleri alır ve buna uygun çalışmalar yaparsanız markanız ciddi anlamda verim elde eder.
SONUÇ
Sosyal medya, markaların müşteri ilişkilerini geliştirmeleri, kendilerini tanıtmaları için çok önemli bir mecra. Bu alanı doğru kullanan markalar önemli geri dönüşler alıyor, doğru kullanmayanlar ise, marka imajlarına zarar veriyorlar.
Sosyal medyayı doğru kullanmak için markalar, hedeflerini iyi belirlemeli, uzman insanlarla çalışmalı ve yenilikleri takip etmeliler. Bu şekilde imajlarını güçlendirecek, gereksiz harcamalardan kurtulmuş olacaklar. Müşterileriyle sürekli iletişimde oldukları için, ihtiyaçları iyi anlayacak ve gelişmeye devam edeceklerdir. Bu da bir markanın ömrünü uzatan önemli bir faktördür
Sosyal medyayı doğru kullanmak için markalar, hedeflerini iyi belirlemeli, uzman insanlarla çalışmalı ve yenilikleri takip etmeliler. Bu şekilde imajlarını güçlendirecek, gereksiz harcamalardan kurtulmuş olacaklar. Müşterileriyle sürekli iletişimde oldukları için, ihtiyaçları iyi anlayacak ve gelişmeye devam edeceklerdir. Bu da bir markanın ömrünü uzatan önemli bir faktördür
Birçok iş için sosyal medya, bunaltıcı, takip edilesi zor ve birbirinden farklı çok mecrayı takip etmenin verdiği zorluk gibi gelir. Eğer sosyal medya ekibiniz yoksa şirket veya işiniz için çok akıllıca ve vurucu stratejiler geliştirerek sosyal medyada var olabilirsiniz.
Enerjinizi doğru yerde harcamak için atmanız gereken birkaç adım aşağıda yer alıyor:
Hedef kitleni belirle
Henüz hedef kitlenizi belirlemeyip, rapora dökmediyseniz hemen yapmalısınız. Demografik yapılarına, yaş, cinsiyet, yaşadıkları bölge, eğitim düzeyleri, ekonomik düzeyleri ve eğilimleri ile ilgili araştırmanızı yapmalısınız. Günlük karşılaştıkları problemlerle ilgili üretmeye çalıştıkları çözümlere bakın. Hedef kitlenizdeki 3-4 çeşit insan grubunu iyice gözlemleyin.
Henüz hedef kitlenizi belirlemeyip, rapora dökmediyseniz hemen yapmalısınız. Demografik yapılarına, yaş, cinsiyet, yaşadıkları bölge, eğitim düzeyleri, ekonomik düzeyleri ve eğilimleri ile ilgili araştırmanızı yapmalısınız. Günlük karşılaştıkları problemlerle ilgili üretmeye çalıştıkları çözümlere bakın. Hedef kitlenizdeki 3-4 çeşit insan grubunu iyice gözlemleyin.
Bloglamaya başlayın
Taze içerik sosyal mecrada en önemli şeylerden biridir. Taze ve kaliteli içerik sizi daha çekici kılacaktır. Yoğun sorulan sorular ve merak edilenler konusunda en azından haftada bir içerik girerek muhtemel kitlenizi bilgilendirebilir ve daima sıcak tutabilirsiniz.
Taze içerik sosyal mecrada en önemli şeylerden biridir. Taze ve kaliteli içerik sizi daha çekici kılacaktır. Yoğun sorulan sorular ve merak edilenler konusunda en azından haftada bir içerik girerek muhtemel kitlenizi bilgilendirebilir ve daima sıcak tutabilirsiniz.
Eğitsel içerikler oluşturun
Kullanıcılarınızın, müşterilerinizin, kitlenizin eksikliğini hissettiği konularda videolar, infografikler oluşturmaya çalışın. Rahatlıkla paylaşabilecekleri, doğru olan, eğitsel içerikler paylaşın.
Kullanıcılarınızın, müşterilerinizin, kitlenizin eksikliğini hissettiği konularda videolar, infografikler oluşturmaya çalışın. Rahatlıkla paylaşabilecekleri, doğru olan, eğitsel içerikler paylaşın.
Bazı anahtar mecralardan başlayın
Çoğu küçük işletme işlerini gören birkaç sosyal medya mecrasından başka mecra kullanmaz. Sizde bir işletme olarak bu işe girişirken küçk başlayın ve kitlenizin daha çok nerelerde zaman harcamayı sevdiğini tespit ettikten sonra oralarda yavaştan başlayın.
Çoğu küçük işletme işlerini gören birkaç sosyal medya mecrasından başka mecra kullanmaz. Sizde bir işletme olarak bu işe girişirken küçk başlayın ve kitlenizin daha çok nerelerde zaman harcamayı sevdiğini tespit ettikten sonra oralarda yavaştan başlayın.
Paylaşımlarınız için bir program yapın
Sosyal medya için kesinleşmiş bir bilim diyemediğimiz için bugün şunu yaptık yarın karşılığı bu şekilde olacak diyelim. Bağlı kalacağınız bir planlama yapıp buna sadık kalmalısınız. Paylaşımlarınızla ilgili bir amaç edinin, takipçilerle etkileşim için belirli bir planlama oluşturun ve paylaşımların hangi saatlerde yayımlanması ile ilgili de ayarlamalarınızı yapın.
Sosyal medya için kesinleşmiş bir bilim diyemediğimiz için bugün şunu yaptık yarın karşılığı bu şekilde olacak diyelim. Bağlı kalacağınız bir planlama yapıp buna sadık kalmalısınız. Paylaşımlarınızla ilgili bir amaç edinin, takipçilerle etkileşim için belirli bir planlama oluşturun ve paylaşımların hangi saatlerde yayımlanması ile ilgili de ayarlamalarınızı yapın.
Sonuçları ölçümleyin
Sosyal medya ile ilişkilendirebileceğiniz milyonlarca şey bulunmaktadır. Web siteniz ve bloğunuzda ne kadar trafik olduğunu ve bu trafiğin genelde hangi paylaşımlarda arttığını veya azaldığını ölçümleyin ve bu ölçümler ışığında yeni stratejiler geliştirin.
Sosyal medya ile ilişkilendirebileceğiniz milyonlarca şey bulunmaktadır. Web siteniz ve bloğunuzda ne kadar trafik olduğunu ve bu trafiğin genelde hangi paylaşımlarda arttığını veya azaldığını ölçümleyin ve bu ölçümler ışığında yeni stratejiler geliştirin.
- Yeni takipçiler
- Sosyal mecralardan sitenizi ziyaret edenler
- Ve etkileşimde bulunanların sayısı önemlidir.
Taktiğinizde düzeltmelerde gidebilirsiniz
Ünlü olmadığınız sürece sosyal medyada bir gecede istediğiniz sonuca ulaşmanız mümkün değildir. Etkileşim yaratmak ve onbinlerce takipçiye ulaşmak zaman gerektiren bir şeydir. Doğru kombinasyonları doğru kanallar aracılığıyla oluşturmak, deneyimlemek, doğru stratejiyi uygulamak denedikçe ve zamanla olabilecektir. Taktik ve stratejilerde değişimlere gitmek zorunda kalacaksınız. Öğrendikçe gelişecek, değiştirecek ve ilerleyeceksiniz.
Ünlü olmadığınız sürece sosyal medyada bir gecede istediğiniz sonuca ulaşmanız mümkün değildir. Etkileşim yaratmak ve onbinlerce takipçiye ulaşmak zaman gerektiren bir şeydir. Doğru kombinasyonları doğru kanallar aracılığıyla oluşturmak, deneyimlemek, doğru stratejiyi uygulamak denedikçe ve zamanla olabilecektir. Taktik ve stratejilerde değişimlere gitmek zorunda kalacaksınız. Öğrendikçe gelişecek, değiştirecek ve ilerleyeceksiniz.
0 Yorumlar
reklam iletişim için eposta : uguragirgol@gmail.com