Son günlerde iş kurma , startup, girişim konuları sık konuşulur oldu.Bende bu alandaki bilgi ve deneyimlerimi sizlerle paylaşmak , girişim startup konularını anlatmak istedim.
Girişim Olarak Adlandırılan Startup türleri
Girişimci gerçekte kimdir? Bilindiği üzere dört farklı girişimcilik organizasyonu
türü var. Bunlar; küçük işletme girişimciliği, ölçeklenebilir startup girişimciliği
(ölçeklenebilir girişimler), büyük şirketler ve sosyal girişimciler. Bunların hepsi
aslında girişimcilikle meşgul ancak yine de bazı girişimciler, diğerlerinin “gerçek”
bir girişimci olmadığını düşünüyor. Bu yazımızda sizlere bu dört girişim türünü
anlattık.
Küçük İşletme Girişimciliği
Girişimcilik riskini almak isteyenler ilk olarak bir iş fikri bulur ve proje geliştirme
adımıyla ve dahasıyla devam eder. İş fikri bulunur ve iş kurulur. Bu girişimcilerin
kullanabilecekleri tek sermaye kendi birikimleri ve çevrelerinden ödünç aldıklarını
paralardır. Bu tür girişimcilik ile uğraşanlar bir Silikon Vadisi girişimcisi kadar sıkı
çalışır. Küçük startup’ların kazandığı paralar, yalnızca kendilerinin geçimini
sağlayabilecek kadardır.
Şunu da belirmek gerekiyor; bugün, ABD’deki startup’ların çoğu halen daha
küçük işletmelerdir.
Ölçeklenebilir Startup Girişimciliği
Ölçeklenebilir startup’lar genellikle küçük ofislerde kurulmalarıyla ünlülerdir. Karlı
bir iş fikri bulurlar, proje geliştirme sorununu ortadan kaldırırlar ve projelerini
geliştirirler. Bu tür girişimler ürünlerini tam vaktinde pazara sunarlar.
Ölçeklenebilir startup’larda ölçeğin daha hızlı büyüyebilmesi için risk sermayesi
ayırmak gerekmektedir. Risk sermayesi; yönetim kurulu üyelerine, yapılan
tahminlere ve diğer insanlara hesap verilebilirlik sunar. Ölçeklenebilir bir girişim
için başarı; yatırımcıların paralarının 3 katını ya da daha fazlasını dönüştürmek,
hisse senetlerini halka arz etmek ya da şirketi satmaktır.
Büyük teknoloji merkezlerindeki (Silikon Vadisi, Şangay, İsrail vb.) ölçeklenebilir
girişimler, girişimcilerin ve de yeni başlayan startup’ların küçük yüzdelik bir
bölümünü oluşturuyor. Buna rağmen ölçeklenebilir girişimlerin büyüklükleri
nedeniyle neredeyse bütün risk sermayesini ve tabi ki de medyayı kendilerine
çekiyor.
Büyük Şirket Girişimciliği
Büyük şirket girişimini hızla büyüyen bir pazarda yeni bir iş fikri bulmak olarak
tanımlayabiliriz. Hızla büyüyen bir pazarda inovasyonlara da ihtiyaç duyulur. Bu
nedenle yeni bir inovasyon yapabilmek için proje geliştirme yapılır. Sermaye
gereksinimi fazladır. Kar oranı ciddi anlamda fazladır. Bulunan iş fikri ve alınan
riskler daha tehlikelidir.
Sosyal Girişim Girişimciliği
Sosyal girişimler toplumsal sorunlara çözüm ararlar. Amaçları topluma fayda
sağlamak ve kar elde etmektir. Sosyal girişim olarak bulunan iş fikri genellikle;
eğitim, sağlık ve çevre gibi alanlarda olur. Kar marjları çok fazla olmaz ancak
öncelikleri topluma fayda sağlamakken kar elde etmeyi de unutmazlar. Elde
edilen karlar sadece girişimi sürdürmek için kullanılabilir.
Yukarıda anlatılmış olan dört girişim türünü karşılaştırdığınızda aslında ortak
yönleri de görürsünüz. Bu ortak yönler işletmelerin hepsinin başlangıç olarak bir
iş fikrine sahip olması ve hepsinin de müşteri araması ve keşif yapmasıdır.
girişimcilerin çevik, dirençli, tutkulu ve inatçı olması. Anlatılan dört girişim
çeşidinin farklılıkları ise alınan kişisel riskler, vizyonların boyutu ve hedeflerinde
ki farklılıklar olarak sıralanabilir.
0 Yorumlar
reklam iletişim için eposta : uguragirgol@gmail.com